vrijdag 15 januari 2010

Het belang van een Email-Lijst en een AutoResponder

Een belangrijk onderdeel binnen Internet Marketing, Affiliate Marketing en andere vormen van marketing vormt het vormen van een zgn. opt-in email-lijst.

Dit onderdeel komt in de Affiliate Marketing Training van Eric Dieperink eveneens aan de orde.

Wanneer je aan de gang gaat met het creëren van een Online Business dan heb je twee primaire doelen:

  1. Genereren van inkomen door de verkoop van een product en/of dienst
  2. Genereren van een terugkerend inkomen.
  3. Genereren van een klantenlijst.

Je kan enorm je best hebben gedaan in het creëren van je product, een hele mooie website gemaakt hebben en alle tips en trucs uit de Internet Marketing Training hebben toegepast en daarin succesvol zijn. Het probleem is echter dat wanneer je dit hele proces niet automatiseert je op den duur je inkomen toch ziet terugslinken.

Als je het bovenstaande al hebt ervaren, je hebt een product gemaakt en weten te promoten, dan weet je ook wat voor werk hierbij kwam kijken. Natuurlijk, je vond /vind dit heel leuk om te doen, het is immers je passie, maar toch... om dat vast te houden is niet eenvoudig.

Hoe los je dat op?

Het allerbelangrijkste bij een (online) business is het genereren van een potentieel klantenbestand. Neen, niet zomaar mensen van het internet plukken, hun emailadressen onderscheppen en ze gaan spammen, want dat is absoluut uit den boze en betekent waarschijnlijk eerder vroeg dan laat de doodsteek voor je online business.

Neen, wat je wilt is een lijst van mensen die zelf aangeven in jouw product geinteresseerd te zijn. Wat je nu moet doen is op je website een mogelijkheid bieden aan bezoekers om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief. Zelfs al kopen ze op dat moment je product nog niet, dan nog heb je wel, geheel vrijwillig, hun namen en emailadressen ontvangen. Via een online formulier kan men zich aanmelden op die nieuwsbrief.

Na het invullen krijgen ze dan een bevestigingsmail en pas na bevestigen van hun zijde worden ze effectief jouw potentiele en vooral geinteresseerde klanten.  Zodra je hen dan wilt aanschrijven, bijvoorbeeld om je product nog eens extra onder de aandacht te brengen hoef je niet bang te zijn voor boze reacties want deze mensen hebben je toestemming gegeven om hen hierover op de hoogte te houden. Dit principe noemt men het genereren van een Opt-In lijst en is een absolute noodzaak voor elke online ondernemer.

Hoe werkt dat nu?

Wat je nodig hebt is een autoresponder. Een autoresponder is software of een internet bedrijf die jou helpt in het creëren en onderhouden van een contactlijst.

Eén van de meest bekende autoresponders op internet is Aweber. Een autoresponder zoals Aweber geeft je de mogelijkheid om je contactlist te maken en te onderhouden. Het bied je verschillende mogelijkheden om verschillende soorten mailings uit te doen gaan. Het bied je ook de mogelijkheid, en dat is een heel belangrijke om op automatische piloot een hele reeks van voorgeprogrammeerde emails te verzenden aan al je contacten op tijdstippen die jij kiest.

Een voorbeeld:

Stel, je hebt een product dat je via je website promoot. De mensen komen op je site maar ze kopen nog niets. Ze zien wel de mogelijkheid om zich in te schrijven voor meer informatie en dat doen ze dan ook.
Op het moment dat zij zich hebben ingeschreven heb jij er via je autoresponder voor gezorgd dat ze vanaf dat moment twee weken lang elke dag een mailtje van je ontvangen waarin je per dag een stukje van je product omschrijft. Je kan bijvoorbeeld eerst de voordelen nog eens onderstrepen, maar je kan ook met extra aanbiedingen komen. Waar het op neer komt is, dat jij het middel hebt, volledig automatisch om contact met je mensen te onderhouden zonder dat jij er eigenlijk zelf bij hoeft te zijn.

In elk van die mailtjes verwijs je weer naar je sales-page natuurlijk of naar een andere sales-page waar je het product eventueel via een speciale actie nog eens goedkoper aan bied.

Je zal zien dat je op deze wijze toch mensen over de schreef zal trekken.

En houd het dan op?

Absoluut niet! Bij Internet Marketing of Affiliate Marketing houdt je altijd rekening met mogelijkheden als up-selling. Dat is het promoten van aanverwante producten.

Je hebt je mailinglist niet voor niets. Nadat de mensen je product hebben gekocht kan je deze mensen (automatisch) onder brengen in een andere groep binnen je autoresponder. Zo worden het bestaande klanten die je telkens kunt aanschrijven als je weer een nieuw product hebt gemaakt of een ander product wilt promoten. De mogelijkheden zijn eigenlijk onbegrensd.

Je begrijpt dus, dat bij een online business een autoresponder niet mag ontbreken. Juist door dit alles te autmoatiseren heb jij je handen weer vrij voor je volgend project.

Meer informatie kan verkregen worden via:

Eric Dieperinkg Affiliate Marketing Training

Aweber Autoresponder

Lees ook het hoofdartikel van deze site: ERIC DIEPERINK REVIEW

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Affiliate Marketing Training door Eric Dieperink