maandag 25 januari 2010

Twitter

Als het om internet marketing trainingen gaat zoals die van Eric Dieperink, kom je op een gegeven moment ook het belang van social media tegen.

Social Media: hiermee bedoelt men sites zoals Facebook, Hyves en Twitter.  Dit soort online communities, zoals men dat ook wel noemt neemt tegenwoordig een zeer belangrijke plaats in als het gaat om internet marketing of affiliate marketing.

Dat is ook niet zo verbazingwekkend want de kracht van deze media is, dat men in heel korte tijd een grote kring aan vrienden en kennissen om zich heen kan verzamelen die allemaal een zelfde soort interesse delen.

Waarom dat zo snel gaat heeft te maken met de opzet van die media. Je legt contacten met mensen, maar daardoor indirect ook weer met de contacten van die contacten. Op die wijze groeit een aanzienlijk netwerk.

Je begrijpt het al, internet marketeers spelen hier uiteraard heel graag op in.

Eén van de meest geliefde social media voor internet marketing of affiliate marketing is ongetwijfeld Twitter.

Via Twitter verspreid je eigenlijk mini-berichtjes. Zie het als een soort van veredelde SMS berichten, maar dan online.  In die berichtjes, die je letterlijk overal vandaan kan versturen, ook vanaf je gsm, kan je ook je affiliate-links meesturen. Je begrijpt al wel dat het dus heel hard kan gaan, als je een paar honderd volgers hebt.

Er is echter ook een nadeel aan programma's zoals twitter. Ja, je genereert eigenlijk vrij snel grote lijsten met volgers en mensen die jijzelf volgt. Echter, hierin kan op een gegeven moment nogal wat wildgroei ontstaan: lees vervuiling.  Wat moet je op een gegeven moment met een lijst van een paar duizend mensen die jijzelf volgt maar die je helemaal niet meer kent en die wellicht nog maar weinig met jouw interesses van doen hebben?

Met dit probleem zat ik dus tot gisteren. Ik heb ooit een twitter-account aangemaakt met het idee om mijn affiliate marketing netwerk op te bouwen maar kreeg omwille van een foutieve instelling een paar honderd, vooral Amerikaanse mensen in mijn lijst, terwijl ik me met mijn business vooral op de Nederlandse en Belgische Markt richt, simpelweg om dat mijn Nederlands nog altijd beter is dan mijn engels.

Ik zag er enorm tegenop om mijn lijst handmatig te moeten gaan doorspitten en opschonen, nog los van het feit dat ik eigenlijk niet alle mogelijkheden van twitter kende.

Toen viel mijn oog op een programma dat ik via Google vond, namelijk tweetadder. Ik had daar nog nooit van gehoord natuurlijk maar het blijkt een tool te zijn om allerlei processen te automatiseren als het om twitter gaat. Het automatisch opschonen van contacten die jij volgt maar die jou niet terug volgen bijvoorbeeld. (Wie kent dat niet?) Maar ook het vinden van mensen met jouw interesse.

Met het oog op wat ik van Eric Dieperink weet via zijn mails en zijn affiliate marketing training leek het me heel handig om eens serieus met mijn twitter-account aan de gang te gaan en het heeft me dan ook absoluut geen windeieren gelegd. Dankzij de tool  die ik hier noem had ik in mum van tijd mijn contactlijst opgeschoond en ook aangevuld met waardevolle Nederlandse contacten die, net als ik, interesse hebben in internet marketing en/of affiliate marketing. Nu heb ik veel meer volgers en volg ik zelf ook meer mensen binnen mijn eigen interesse-gebied.

Er zijn nog een paar opties die ik moet uitproberen zoals het automatisch posten van tweets gedurende de dag, maar daar zal ik eventueel later nog eens een verslag over schrijven.

Belangrijk voor de lezer van mijn blog is om te erkennen dat er veel mogelijkheden liggen op het gebied van het gebruik van twitter en andere social media. Je moet wel weten wat je doet en wat je vooral niet moet doen.

Programmatjes zoals tweetadder kunnen je hierbij helpen omdat je via de voorgeprogrammeerde instellingen ook een beetje kan zien van wat gangbaaar is qua gebruik van het desbetreffende social network.

Tweetadder bijvoorbeeld kent opties die je laten zien om de hoeveel tijd je zou kunnen posten en wijst je er ook op dat je niet te frequent bepaalde zaken moet doen.

Een heel leuke aanwinst voor mijn business die ik de komende dagen eens goed ga uitpluizen.
Bronnen:
Tweetadder download

Voor de training van Eric Dieperink klik je hier
Lees ook mijn Eric Dieperink Affiliate Marketing Review

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Affiliate Marketing Training door Eric Dieperink